PENGAJARAN
BAHASA ARAB MELALUI NYANYIAN DI SEKOLAH RENDAH
Fakulti
Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
ABSTRAK
Kertas ini bertujuan untuk membincangkan pengajaran
bahasa Arab melalui nyanyian dan faedah yang diperoleh daripada mengaplikasikan
teknik ini dalam kelas bahasa Arab di sekolah rendah. Pengajaran bahasa Arab
berteraskan kepada kemahiran berbahasa iaitu kemahiran mendengar, bertutur,
membaca dan menulis. Realiti pendidikan sekolah rendah di Malaysia, bahasa Arab diajar sebagai bahasa kedua. Oleh
itu terdapat halangan yang dihadapi oleh para guru untuk menyampaikan
pengajaran sebagaimana sukar untuk
memastikan murid menguasai kemahiran berbahasa. Antara kelemahan murid dalam
bahasa Arab ialah kekurangan kosa kata yang menyebabkan murid tidak bertutur
dalam bahasa ini. Teknik nyanyian dipercayai dapat membantu guru mengajar
kemahiran bertutur dan menambahkan penguasaan kosa kata yang merupakan teras
penting kepada penguasaan pertuturan dalam kalangan murid. Perbahasan tentang
hukum menyanyi dalam Islam juga dinyatakan sebagai pedoman. Seterusnya kertas
ini akan memberikan beberapa cadangan untuk melaksana dan menjayakan pengajaran
bahasa Arab melalui nyanyian di sekolah rendah.
PENDAHULUAN
Bahasa
Arab adalah antara enam bahasa antarabangsa yang penting dengan merujuk kepada penggunaan bahasa ini sebagai
salah satu bahasa dalam persidangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Penutur
asli bahasa Arab di seluruh dunia meliputi 23 buah negara. Bilangan penutur
bahasa Arab dipercayai lebih ramai lagi apabila mengambil kira penutur bahasa
Arab di negara-negara bukan Arab yang majoriti rakyatnya beragama Islam.
Hal ini demikian kerana pertautan yang
kuat dan utuh antara bahasa Arab dan agama Islam (Maimun Aqsa Lubis 2009).
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR) pula meletakkan status bahasa Arab sebagai mata pelajaran
tambahan dan diajar di sekolah-sekolah bermula tahun 1997 melalui projek rintis
di 97 buah sekolah terpilih (Arman 2008). Pelaksanaannya berlangsung setahun
selepas itu berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas, KPM Bil.9 Tahun 1998. Mata
pelajaran Bahasa Arab di sekolah rendah telah mengalami beberapa perubahan
semenjak diperkenalkan pada tahun 1997. Mata pelajaran ini melalui fasa semakan
kurikulum pada tahun 2001. Nama mata
pelajaran ini ditukar daripada Bahasa Arab Komunikasi kepada Bahasa Arab pada
tahun 2005, di samping terlibat dalam Model Peluasan Bahasa Arab dalam program
j-QAF (Surat Pekeliling Ikhtisas, KPM
Bil. 3 Tahun 2004). Model Peluasan
Bahasa Arab menyebabkan lebih banyak sekolah menawarkan bahasa Arab kepada
murid-muridnya. Direkodkan seramai 1,546,244 orang murid tahun 1 hingga tahun 6 di seluruh negara
telah mengambil mata pelajaran ini pada tahun 2010 (Bahagian Pembangunan Kurikulum,
2010).
Manakala dalam perkembangan terbaru, Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR) yang dilaksanakan bermula 2011 meletakkan Bahasa Arab dalam kelompok
modul elektif bersama Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan, Bahasa Tamil Sekolah
Kebangsaan, Bahasa Iban dan Bahasa Kadazandusun. Masa diperuntukkan untuk modul
elektif ialah 3 masa atau 90 minit seminggu (Surat Pekeliling Ikhtisas, KPM
Bil. 11 Tahun 2010). Perubahan seumpama ini juga merubah landskap pendidikan
negara apabila bahasa Arab kini tidak dipelajari oleh murid Melayu Islam sahaja
tetapi juga dipelajari oleh murid bukan Islam. Fenomena ini juga akan melahirkan
generasi baru masyarakat multilingual yang mengisi keperluan era globalisasi. Malah,
kemahiran komunikasi adalah antara keperluan penting dalam pada abad 21 (Partnership for 21st
Century Skills 2010)
MATLAMAT DAN OBJEKTIF BAHASA ARAB SEKOLAH RENDAH
Matlamat
mata pelajaran Bahasa Arab ialah menumpukan kepada penguasaan murid terhadap
asas kemahiran berbahasa iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan
menulis. Kemahiran asas berbahasa ini akan membolehkan mereka berkomunikasi
menggunakan ayat mudah (Bahagian Pembangunan Kurikulum, 2010). Matlamat ini
disokong dengan objektif seperti berikut, (a) mendengar sebutan huruf hijaiah, perkataan, ayat dan
petikan, (b) menyebut huruf dan perkataan dengan sebutan yang betul, (c)
bertutur dalam tema-tema yang tertentu, (d) membaca
perkataan, ayat dan petikan dengan betul (e) menulis huruf, perkataan, ayat dan
petikan dengan betul, (f) mengaplikasikan asas tatabahasa Arab, (g) menghafaz alhikam
wal amthal (peribahasa) terpilih dan memperdengarkannya, (h) menggunakan
bahasa Arab Fusha (baku) dalam penulisan dan pertuturan, dan (i) mengaplikasi
nilai-nilai yang unggul serta tingkah laku positif untuk berbakti kepada agama,
bangsa dan negara.
Kedudukan dan pelaksanaan bahasa Arab di Malaysia telah menunjukkan bahawa
mata pelajaran ini merupakan mata pelajaran yang mendapat perhatian masyarakat
dan kerajaan. Hal ini demikian kerana bahasa Arab mempunyai hubungan dengan agama
Islam yang juga merupakan anutan sebahagian besar warganegara Malaysia (Maimun
Aqsha 2009).
Murid di sekolah rendah yang berusia 12 tahun ke bawah lazimnya tidak
mendapat pendedahan yang luas dengan bahasa asing seperti bahasa Arab,
Perancis, Jepun dan sebagainya. Mereka biasa mendengar bahasa Cina dan Tamil kerana sinonimnya bahasa tersebut dengan
latar budaya kaum di Malaysia. Mereka juga biasa dengan bahasa Inggeris kerana
penggunaan meluas di media massa dalam negara. Dalam konteks bahasa Arab, murid
hanya mempelajari bahasa ini di sekolah, mendengar daripada rancangan radio atau
membaca daripada bahan bacaan yang sangat kurang bilangannya. Banyak kajian
menunjukkan persekitaran sangat penting
dalam pembelajaran bahasa (Zamri et all 2010). Persekitaran dapat dibentuk apabila murid diberi peluang
untuk mempersembahkan kemahiran bahasa sama ada dalam bentuk pertuturan mahu
pun penulisan.
Pendekatan Kementerian Pelajaran Malaysia yang menekankan Seni Bahasa dalam
KSSR bermula tahun 2011 (BPK 2010) amatlah wajar dalam pembentukan suasana
persekitaran berbahasa. Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Arab (BPK 2010) telah
menyenaraikan nyanyian sebagai salah satu daripada pendekatan seni bahasa
kepada murid sekolah rendah. Kehendak kurikulum ini juga telah dijelmakan dalam
buku teks bahasa Arab tahun 1. Setiap unit pembelajaran dalam buku teks ada
dicadangkan lagu yang selari dengan kurikulum dan tema pembelajaran (Rijaluddin
et all 2010).
Jelas bahawa pengajaran bahasa Arab melalui nyanyian sangat signifikan
untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah.
Strategi dan teknik yang betul adalah penting untuk menghasilkan impak positif
daripada nyanyian. Impak positif ini
akan menambah minat dan kecenderungan murid kepada pembelajaran bahasa Arab sehingga
mereka menguasai kesusasteraan dan keindahan bahasa Arab di peringkat
pembelajaran yang lebih tinggi.
PENGAJARAN
BAHASA ARAB SEBAGAI BAHASA KEDUA
Pengajaran
bermaksud perihal mengajar, segala sesuatu yang
berkaitan dengan mengajar seperti cara atau sistem mengajar, aspek yang
dipentingkan dan lain-lain (Kamus Dewan Edisi Ketiga). Pengajaran adalah satu
perkara penting dalam pendidikan. Ia bertujuan menyalurkan maklumat dan
pengetahuan serta nilai kepada murid. Atan Long (1982) melalui Abd Ghafar Md.
Din (2003) menyatakan terdapat beberapa prinsip pengajaran yang perlu diberi
perhatian oleh guru iaitu:
i.
Merancang pelajaran
ii.
Menggunakan pelbagai teknik dan
kaedah pengajaran
iii.
Melibatkan pelajar secara aktif
iv.
Mengambil kira perbezaan individu
v.
Mengaitkan isi pelajaran dengan
pengetahuan dan pengalaman murid
vi.
Merangsang fikiran pelajar.
Pengajaran bahasa Arab untuk murid di Malaysia adalah
dalam kalangan murid yang bukan penutur jati bahasa Arab. Hal ini membawa kepada persoalan tentang sejauh mana
keberkesanan pengajaran guru dan tahap pencapaian murid terhadap kemahiran
berbahasa yang dipelajari di sekolah. Mohamad Awang (1996) mengatakan tahap
penguasaan kosa kata di kalangan murid sekolah menengah masih di tahap yang
memuaskan. Begitu juga kajian yang dilakukan oleh Tarmizi Ahmad (1997) terhadap
pengajaran kemahiran bertutur mengatakan
antara masalah yang dihadapi oleh responden ialah perbendaharaan kata yang
sedikit. Ini bermaksud murid yang banyak mengetahui kosa kata bahasa Arab lebih
mudah menguasai kemahiran berbahasa.
Pengajaran bahasa kedua berbeza dengan pengajaran
bahasa ibunda. Kosa kata adalah aspek penting dalam penguasaan bahasa. Aspek
ini dapat dipertingkatkan melalui
penguasaan kemahiran bertutur (Rosni 2009). Namun timbul masalah apabila murid
perlu memiliki sejumlah perkataan yang difahami atau dihafal sebelum menguasai
kemahiran bertutur. Pengkaji berpendapat di sinilah fungsi nyanyian perlu
ditonjolkan. Kajian Jalongo, M. & Bromley, K. (1984) dan Martin, M. (1983) menunjukkan
bahawa nyanyian berupaya membantu murid untuk memperoleh kosa kata, memperbaiki
ejaan dan seterusnya meningkatkan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan
menulis. Nyanyian mampu menarik perhatian murid. Murid akan memberi perhatian
kepada pengajaran guru dan murid lebih bersedia menerima pengajaran bahasa
ibunda. yang menggunakan teknik nyanyian.
Hal ini demikian kerana bahasa ibunda diperoleh
melalui pemerolehan, manakala bahasa kedua diperoleh melalui pembelajaran
(Kamaruddin 1998). Terdapat empat teori pembelajaran bahasa iaitu Teori
Behaviourisme yang dipelopori oleh Skinner, Teori Mentalis oleh Chomsky, Teori
Interaksionalis oleh Halliday dan Teori Kognitif oleh Jean Piegat. Teori yang
dinyatakan ini amat penting dalam pengajaran bahasa kedua dan dalam masa yang
sama teknik dan pendekatan yang sesuai akan menjamin objektif pengajaran dan pembelajaran
tercapai.
APLIKASI
NYANYIAN DALAM PENGAJARAN
Pelbagai
teknik dan pendekatan yang diambil bagi memastikan murid menguasai kosa kata
bahasa yang dipelajari. Antara cara yang digunakan oleh guru bahasa Arab ialah
dengan teknik menyanyikan lagu. Nyanyian adalah satu seni yang mampu menarik
perhatian pendengarnya dan dalam konteks sekolah, murid akan lebih tertarik
dengan pengajaran guru yang menggunakan teknik nyanyian dalam pengajaran. Murid
di sekolah terdiri daripada pelbagai latar belakang dan kecerdasan (Mok Soon
Sang 2001). Kecenderungan murid dalam pelajaran pula bergantung pada minat
mereka di samping kesesuaian strategi guru menyampaikan pelajaran.
Teori kecerdasan pelbagai yang dipelopori oleh Howard Gardner (1993)
menyenaraikan lapan jenis kecerdasan dan antaranya ialah kecerdasan linguistik dan
kecerdasan muzik. Kecerdasan linguistik bermaksud kecerdasan membaca,
menggunakan perbendaharaan kata, tulisan kreatif, puisi, perbahasan, berjenaka
dan bercerita. Teknik nyanyian akan merangsang murid menggunakan perbendaharaan
kata dan aktiviti ini adalah respons yang mengambil kira kecerdasan ini wujud
dalam kalangan murid di sekolah. Kecerdasan lain yang mempunyai hubungan terus
dengan aktiviti nyanyian ialah kecerdasan muzik. Ia bermaksud kecerdasan yang
meliputi kecekapan mengenal pasti bunyi vokal, bunyi alam sekitar dan menyanyi
serta mencipta lagu, kepekaan terhadap ritma dan melodi muzik. Guru yang
berjaya mengaplikasikan teknik nyanyian dalam pengajaran dan pembelajaran akan
meraih impak positif iaitu kemampuan murid memperoleh kosa kata dan sekali gus
mampu bertutur.
Abd Razak (t.th) berpendapat, bahawa lagu kanak-kanak adalah satu aspek
yang menggambarkan seni ekspresi kreatif yang disusun bahasanya sebagai bukti
irama atau muzik itu mempunyai kesan yang ketara dalam perkembangan
kanak-kanak, menonjolkan perasaan dan membantu menyalurkan perasaan. Antara
contoh yang dekat dan boleh kita dapati ialah , mereka akan menangis apabila
lapar atau sakit. Tangisan yang berirama dan perubahan bentuk tangisan dari
perlahan kepada bunyi yang lebih kuat, mendayu, teresak-esak atau hanya
menangis dengan hanya menahan sebak adalah antara elemen yang menunjukkan
bahawa adanya kehendak untuk menonjolkan perasaan dengan perkaitan irama
tertentu. Oleh yang demikian, tidak hairanlah, jika seorang ibu memarahi anaknya
dengan nada yang keras anak akan menangis. Berlainan pula dengan nada pujukan, akan membuatkan mereka
tenang dan nada gembira akan menjadikan emosi mereka juga bahagia. Di sinilah
dilihat betapa dekatnya irama dalam diri manusia.
JENIS
NYANYIAN DAN KRITERIA PEMILIHAN LAGU
Nyanyian
mempunyai banyak jenis yang dibahagi mengikut matlamatnya (Nayef Salman et all
2003) iaitu: (a) nyanyian untuk pengukuhan, (b) nyanyian untuk matlamat sosial,
(c) nyanyian untuk matlamat pengajaran tingkah laku baik, (d) nyanyian untuk
menyemai semangat patriotisme dan kenegaraan, (e) nyanyian berkaitan dengan
pengajaran agama, (f) nyanyian untuk tujuan visualisasi situasi atau
pemandangan dan, (g) nyanyian untuk tujuan mengajuk bunyi benda hidup atau
peralatan.
Pemilihan lagu
bagi tujuan nyanyian kepada murid atau kanak-kanak haruslah mengambil kira
perkara seperti berikut (Salwa Yusof
2003):
i.
Menggunakan kosa kata yang berpadanan dengan tahap bahasa
dan kognitif murid
ii.
Lirik lagu menggunakan bahasa fusha
iii.
Isi kandungan lagu dekat dengan kehidupan murid
iv.
Lagu yang dipilih cenderung kepada pergerakan dan suasana
ceria
v.
Memberi nilai yang baik untuk murid amalkan
vi.
Irama yang mudah untuk diikuti
vii.
Mengambil kira penggunaan pancaindera murid.
Membincangkan perkara yang sama, Fatimah Jamal (2006)
menyenaraikan tips bagi pemilihan lagu iaitu (a) lagu yang ditulis dengan
bahasa standard, (b) lirik lagu yang ringkas, (c) lagu yang tidak terlalu
panjang, dan (d) suara penyanyi mestilah jelas. Guru dalam masa yang sama
hendaklah mengelakkan diri daripada memilih lagu yang berirama laju, lagu yang
menenggelamkan suara penyanyi dan lagu yang tidak berkait dengan tajuk
pengajaran (Fatimah Jamal 2006).
FAEDAH NYANYIAN
Nyanyian jika
dipilih sebagai satu teknik pembelajaran di kalangan kanak-kanak mempunyai
banyak faedah sebagaimana berikut (Salwa Yusof 2003):
i.
Menambah kosa kata dan ayat yang boleh memperbaik
kemahiran bahasa.
ii.
Menyemai penghayatan sastera.
iii.
Menyemat rasa gembira dalam jiwa kanak-kanak
iv.
Mengikis sikap malu dan penyakit gagap
v.
Mencungkil bakat dan menyemai sikap kreatif
vi.
Memperoleh sikap mulia dan tingkah laku positif
vii.
Memperkukuh semangat patriotisme dan kemanusiaan dalam
jiwa
viii.
Menyuburkan perkembangan intelek, emosi dan sosial
ix.
Melatih kemahiran mendengar dan memperbetul sebutan makhraj
huruf
x.
Memperbaik kekuatan ingatan
Menerusi faedah yang disenaraikan ini, pengkaji berpendapat teknik nyanyian
boleh menyumbang kepada penyelesaian masalah kekurangan kosa kata di kalangan
murid yang mempelajari bahasa Arab.
Medina (1993) telah melakukan kajian tahap
penguasaan kosa kata melalui aplikasi nyanyian dan penggunaan ilustrasi dalam
kalangan murid . Murid daripada kumpulan pertama diajarkan sebuah cerita
melalui nyanyian dan murid kumpulan kedua tidak diajarkan cerita melalui
nyanyian. Dapatan kajian beliau mendapati kumpulan pertama dan kedua mencapai
penguasaan kosa kata yang sama apabila kumpulan pertama mendengar cerita
melalui nyanyian dan kumpulan kedua mendengar cerita bukan melalui nyanyian.
Dapatan seterusnya, murid yang menyanyikan cerita memperoleh lebih banyak kosa
kata berbanding murid yang membaca sahaja.
Pemboleh ubah kedua yang digunakan oleh Medina ialah
kumpulan pertama dibantu pembelajaran dengan ilustrasi bagi menerangkan kosa
kata yang diajar manakala kumpulan kedua tanpa ilustrasi. Dapatan kajian
menunjukkan murid yang mendengar cerita berbantukan ilustrasi lebih tinggi
penguasaan kosa katanya berbanding kumpulan kedua yang tidak dibantu dengan
ilustrasi. Medina menyatakan guru yang melaksanakan pengajarannya dengan teknik
nyanyian dan berbantukan ilustrasi akan membolehkan murid menguasai kosa kata
dengan lebih banyak lagi (Medina 2002).
HUKUM NYANYIAN DALAM ISLAM
Perbahasan
berkaitan hukum nyanyian bukanlah sesuatu yang baru dalam tradisi keilmuan
Islam. Isu ini timbul sejak dahulu lagi kerana terdapat hadis Rasulullah S.A.W
yang mendasari dalil keharusan nyanyian dan dalam hadis lain berupa larangan
nyanyian. Justeru, melalui disiplin ilmu Islam, para alim ulama’ ada
membincangkan tentang hukum nyanyian sama ada dibolehkan atau tidak.
Dalil kepada pengharaman adalah hadis yang direkodkan oleh al-Imam
al-Bukhari. Hadis tersebut diriwayatkan oleh Abd Rahman bin Ghunm, katanya Abu
‘Amir atau Abu Malik al-Asyari menceritakan kepada saya, beliau mendengar Rasulullah
SAW bersabda,
“Sungguh akan terjadi satu kaum
dari umatku yang menghalalkan zina, kain sutera, arak dan alat-alat permainan
muzik”.[1]
Seterusnya hadis direkodkan oleh al Suyuti ertinya: Daripada Abdullah bin
Mas’ud berkata, Rasulullah SAW bersabda,
“ Nyanyian menyebabkan nifaq (zahir Islam di hati kafir)
di hati”.[2]
Manakala hadis yang diguna pakai oleh para ulama’ bagi menunjukkan
keharusan nyanyian ialah hadis yang direkodkan oleh al-Imam al-Bukhari, al-Imam
al- Termizi dan Ibnu Majah serta lain daripada mereka ertinya: Daripada Rubai’i
binti Mu’awwiz bin Afra’, katanya: Rasulullah SAW datang masuk ke rumah saya di
pesta perkahwinan saya, maka Rasulullah SAW duduk di atas tikar, jarak antara Baginda
dengan saya antara engkau dengan saya. Seterusnya beberapa orang jariah kami
memukul gendang sambil memuji (secara menyanyi) terhadap orang tua saya yang
terkorban dalam peperangan Badar. Salah seorang jariah itu berkata: Di hadapan
kita sekarang ada Nabi yang dapat mengetahui esok hari (hal-hal akan datang).
Maka Rasulullah SAW bersabda,
“Tinggalkanlah cakap yang sebegitu dan teruskanlah apa
yang kamu sebutkan (nyanyikan) tadi”.[3]
Selanjutnya, hadis
berikut adalah antara hadis yang menjadi dalil keharusan menyanyi. Daripada
‘Amir bin Saad, katanya: Saya hadir ke rumah Qurazah bin Ka’ab dan Abu Mas’ud
al-Ansari untuk majlis perkahwinan. Tiba-tiba beberapa jariah mempersembahkan
nyanyian. Maka saya bertanya, “Kamu berdua adalah sahabat Rasulullah SAW dan
pejuang dalam perang Badar. Apakah hal yang begini kamu perbuat juga?” Qurazah
menjawab, “ Duduklah kalau engkau mahu, mari dengar bersama-sama, kalau tidak
silakan pergi. Sesungguhnya telah diperbolehkan bagi kita bermain (menyanyi)
dalam majlis perkahwinan.[4]
Dalam
membahaskan isu hukum nyanyian ini, Toha (2002) menyatakan setelah dilihat
daripada kehendak hadis dan realiti ketika hadis itu diungkapkan maka jelas
bahawa nyanyian mempunyai kebaikan dan
keburukan. Nyanyian itu sendiri bergantung keharamannya atas sebab yang
mendatang seperti lirik lucah, suara penyanyi yang menggoda dan apa sahaja yang
menyebabkan kelalaian daripada mengingati Allah SWT. Sebab-sebab ini jika
berlaku maka nyanyian itu akan dihukumkan haram.
Nyanyian
yang diaplikasi dengan tujuan murni seperti tujuan pendidikan adalah baik dan
mendatangkan banyak manfaat sebagaimana yang telah pengkaji nyatakan sebelum
ini. Ini dapat diteliti daripada hadis Rasulullah SAW yang tidak melarang
nyanyian bagi pesta perkahwinan. Tujuan nyanyian dalam pesta perkahwinan adalah
untuk mengisytiharkan perkahwinan kepada khalayak disamping melahirkan
kegembiraan. Begitu juga Rasulullah SAW tidak melarang nyanyian yang memuji
sahabat Rasulullah SAW yang gugur syahid di Peperangan Badar. Ini bermaksud
selagi tujuan nyanyian itu baik dan tidak melanggar hukum syarak ia dibolehkan.
CADANGAN
Bagi
guru yang keberatan untuk menyanyi dalam kelas kerana tidak mahir dalam
nyanyian perlulah merekodkan nyanyian tanpa lagu atau berserta lagu dengan
bantuan orang lain (Glenda et al 2009). Lagu yang sudah direkodkan boleh
dimainkan dalam kelas. Lagu yang dipersembahkan jika dibantu dengan gambar atau
video akan menarik perhatian murid berbanding murid sekadar mendengar lagu
semata-mata (Salwa 2003). Dengan lain perkataan, deria pendengaran dan
penglihatan apabila digunakan secara optimum akan menghasilkan impak positif
sekali gus meningkatkan penguasaan kosa kata murid, menajamkan kemahiran
bertutur dan meningkatkan minat terhadap mata pelajaran yang dipelajari.
Ini dilihat selari dengan Maimun Aqsha Lubis (2009)
apabila membincangkan fasa pemeringkatan pengajaran bahasa Arab sebagai bahasa
kedua iaitu guru perlu membantu murid dalam kemahiran bertutur dengan
memaparkan gambar atau menunjukkan benda maujud yang berkaitan pelajaran. Murid
dalam peringkat ini perlu mendengar dan mengulang sebutan guru tanpa menulis
sesuatu.
Kedua, memperkenalkan pengetahuan pedagogi guru
berpengalaman untuk dimanfaatkan oleh guru baru. Ini bermaksud guru pelatih
atau guru baru seharusnya didedahkan dengan pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK)
guru berpengalaman sebelum menamatkan pengajian mereka di institut latihan. Hal
ini jika dapat dilaksanakan akan memberikan idea, mematangkan pemikiran bakal
guru sebelum mereka menceburi alam keguruan sebenar. Pengkaji berpendapat perkongsian
pintar sebegini boleh dilaksanakan dalam bentuk seminar atau kursus jangka
pendek sebagaimana disarankan juga oleh Tengku Zawawi (2009) dalam
membincangkan aspek pelatihan guru pelatih mata pelajaran Matematik.
Ketiga, pemilihan lagu bagi tujuan pengajaran bahasa
mestilah terdiri daripada lagu yang sesuai, bertepatan dengan objektif
pelajaran dan mudah untuk dinyanyikan secara solo atau beramai-ramai. Guru
memainkan peranan yang penting dalam aspek ini. Kegagalan guru memilih lagu
yang sesuai akan menyebabkan objektif pengajaran dan pembelajaran tidak dapat
dicapai sepenuhnya.
Keempat, murid mestilah diberi peluang yang secukupnya
untuk menyanyikan lagu yang diajar. Semakin banyak peluang diberikan, semakin
banyak perkataan dan kemahiran yang dicapai. Peluang untuk menyanyi ini
seharusnya melibatkan semua murid secara nyanyian beramai-ramai atau secara
berkumpulan.
Kelima, guru mestilah menyanyi bersama-sama murid
walaupun lagu yang dinyanyikan adalah rakaman nyanyian. Murid akan mengikut
sepenuhnya tingkah laku guru, pertuturan guru dan penyampaian guru dalam
aktiviti nyanyian disebabkan aktiviti menyeronokkan ini menarik perhatian
murid. Oleh itu, guru sepatutnya mengambil peluang ini menerapkan isi
pengajaran dengan bernas seperti melakukan teknik nyanyian berserta mimik muka
dan gerakan badan yang sesuai.
Keenam,
nyanyian boleh dilakukan di luar masa pembelajaran atau semasa aktiviti
kokurikulum. Membataskan aktiviti nyanyian hanya dalam masa pembelajaran akan
mengehadkan kreativiti murid dan kebolehan sosial mereka (Gruhn 2005). Oleh
itu, guru perlu merancang pengajaran di luar waktu pembelajaran dengan teliti
agar impak positif terhadap penguasaan kemahiran bahasa dan peningkatan penguasaan
kosa kata tetap diperoleh murid.
Ketujuh,
keyakinan dan keinginan guru yang bersungguh-sungguh menyampaikan isi kandungan
murid melalui nyanyian perlu ditonjolkan sepanjang aktiviti pembelajaran
berlangsung. Keyakinan guru akan memudahkan penerimaan murid terhadap nyanyian
dan isi kandungan pelajaran yang ingin disampaikan (Medina 2002).
KESIMPULAN
Nyanyian
adalah teknik yang dapat membantu guru menjayakan pengajaran dan pembelajaran
bahasa Arab. Realiti mata pelajaran ini sebagai bahasa asing di Malaysia
menuntut kesungguhan guru melaksanakannya demi peningkatan penguasaan murid
untuk menguasai kemahiran bertutur dan
kosa kata. Perancangan pengajaran yang teliti adalah penting kerana teknik
nyanyian jika tidak dirancang dengan sempurna tidak akan mendatangkan impak
positif kepada murid dan guru. Ini bermaksud tiada peningkatan penguasaan
kemahiran berbahasa. Guru juga perlulah menonjolkan watak yang ceria, yakin dan
bersungguh-sungguh semasa melaksanakan teknik ini dalam kelas mereka. Nyanyian
tidak dilarang dalam agama Islam selagi mana nyanyian itu mempunyai ciri
nyanyian yang baik meliputi lirik dan cara nyanyian itu dilakukan. Cadangan
yang diutarakan adalah cadangan yang penting dan bermakna untuk membantu
menjayakan pengajaran dalam kelas mahu pun di luar kelas atau luar waktu
pengajaran.
RUJUKAN
Abd Ghafar Md. Din. 2003. Prinsip dan Amalan Pengajaran.
Kuala Lumpur: Utusan.
Abdul
Razak Mukhtar Mahmud t.th. Aghani wa anasheed al-atfal: ta’rifuha wa wadzaifuha
wa khasaisuha. http://www. horoof.com/dirasat/anasheed.htm [10 April 2011].
Arman
Md Rusoff. 2008. Hala tuju pengajaran bahasa Arab dalam program j-QAF di
Malaysia. Prosiding seminar pengajaran bahasa dan kesusasteraan Arab di
institusi pengajian tinggi Malaysia SEBAKA. Bangi: Universiti Kebangsaan
Malaysia.
Dewan Bahasa dan Pustaka. Kamus Dewan, Edisi
ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Fatimah Jamal. 2006. The effectiveness of using song
and music in the teaching learning vocabulary in form one classroom. Tesis
sarjana muda yang tidak diterbitkan: Open University Malaysia.
Gardner, H.
1993. Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic
Books.
Glenda Mac Naughton & Gillian Williams. 2009. Teaching
young children, choices in theory and practice, 2nd Edition. Glasgow: Open
University Press.
Gruhn,
W. 2005. Children needs music. International Society for Music Education,
23(2), 99-101.
Hallak
Muhammad Subhi. 1423H. Al-Fath al-rabbani min fatawa al-Imam al-Syaukani.
San’aa: Maktabah al-Jil al-Jadid.
Jalongo, M. & Bromley, K. 1984. Developing linguistic competence through
song. Reading Teacher. 37(9),
840-845.
Kamarudin Hj. Husin 1998. Pedagogi Bahasa : Siri
Pendidikan Perguruan. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Kementerian Pelajaran
Malaysia (BPK). 2010. Kurikulum Standard Sekolah Rendah-Bahasa Arab. Bahan
tidak diterbitkan. Bahagian Pembangunan Kurikulum.
Kementerian Pelajaran
Malaysia (BPK). 2010. Pelaporan j-QAF Tahun 2010. Bahan tidak diterbitkan.
Bahagian Pembangunan Kurikulum.
Kementerian Pelajaran Malaysia (BPSH). Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 11 Tahun 2010: Pelaksanaan Kurikulum
Standard Sekolah Rendah
(KSSR) Tahap Satu mulai
2011. Bahagian Pengurusan Sekolah Harian.
Maimun Aqsa Lubis. 2009. Turuq Tadris Lughatil
al-Arabiah Wa I’dadi Durusiha Fi Maliziya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan
Pustaka.
Martin,
M. 1983. Success! Teaching spelling with music. Academic Therapy.
Medina, Suzanne L. 1993. The effect of music on
second language vocabulary acquisition. FEES News (National Network for
Early Language Learning), 6 (3), 1-8.
Medina, Suzanne L. 2002 Using Music to Enhance
Second Language Acquisition: From Theory to Practice. Dlm Lalas, J. & Lee,
S. Language, Literacy, and Academic Development for English language
Learners. Pearson Educational Publishing.
Mohamad bin Awang. 1996. Kaedah pengajaran bahasa
Arab di peringkat sekolah menengah: satu tinjauan tentang sikap dan amalan
guru-guru bahasa Arab di sekolah-sekolah menengah agama bantuan. Tesis sarjana
yang tidak diterbitkan: Universiti Malaya.
Mok Soon
Sang. 2008. Nota Pengurusan Pengajaran – Pembelajaran Terbitan
Kelima. Kuala Lumpur: Multimedia-ES Resources Sdn. Bhd.
Mubeidin, Salwa Yusof. 2003. Ta’lim al-qiraah wa
al-kitabah lil al-atfal. Amman: Dar al-Fikr.
Al-Khatib
Muhibbuddin. 1400H. Al-Jami’ al-Sahih
al-Musnad min hadis Rasululillah wa sunanihi wa ayyamihi. Kaherah:
al-Maktabah al-Salafiah.
Al-albani
Nasiruddin. 1409H. Sahih Sunan al-Nasaei. Maktabah al-Tarbiah al-Arabi
li duwal al-Khalij.
Al-hamd
Rasyid Abd Aziz. 1409H. Al-kalam ‘ala mas’alah al-sama’. Riyadh: Dar
al-‘asimah.
Rijaluddin, Abd Razak Chik & Suhaina Yusof.
2010. Al Lughah al-Arabiyyah li al-saf al-awwal. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
& Pustaka.
Rosni Samah 2009. Pendekatan pembelajaran
kemahiran bahasa Arab untuk pelajar bukan penutur jati. Bandar Baru Nilai:
Universiti Sains Islam Malaysia.
Salman, Nayef, al-Hamuz, Muhammad & al-Bakri,
Amal. 2003. Asalib ta’lim al-atfal lil qiraah wal kitabah. 2nd
Edition. Amman: Dar al-Safa’.
Smith,
W. 2003. Learning about music, Early Childhood Australia, Watson,
ACT.
Tarmizi Ahmad. 1997. Pengajaran dan pembelajaran
kemahiran bertutur bahasa Arab : Satu kajian kes di sekolah menengah kebangsaan
agama. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan : Universiti Malaya.
Tengku
Zawawi Tengku Zainal, Ramle Mustapha & Abdul Razak Habib. 2009. Pengetahuan
pedagogi isi kandungan guru matematik bagi tajuk pecahan. Jurnal Pendidikan
Malaysia 34(1):131-153.
Toha Yahya Omar. 2002. Haramkah muzik, menyanyi dan
menari. Terj. Abd Rahman Rukaini. Selangor : Synergymate Sdn Bhd.
Zamri Mahamod, Mohamad Amin Embi & Nik Mohd
Rahimi Nik Yusoff. 2010. Strategi
pembelajaran bahasa Melayu dan Inggeris pelajar cemerlang. Bandar Baru
Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
______________ Partnership for 21st Century Skill 2010. http://www.21stcenturyskills.org/index.php?option=com_content&task=view&id=254&Itemid=120
[9 April 2011].
No comments:
Post a Comment